Prihlás sa
Úvod Všetky články Inšpiruj sa Hlavne že majú péráka…

Hlavne že majú péráka…

"Na pérákovi si pripadám vždy starší. Jazdia na ňom dedinskí strýkovia, čo už chodia ledva o palici, "smeje sa Jiří, keď handrou utiera zadný blatník toho svojho z roku 1948.
image
Len málo našich značiek dosiahlo takého ohlasu po celom svete ako motocyklová Jawa. Za svoju deväťdesiatročnú históriu priviedla na svet dlhý rad rôznych typov motoriek, z ktorých niektoré napodobňovali mnohé dodnes existujúce zahraničné značky. Trebárs legendárneho péráka
"Na pérákovi  si pripadám vždy starší. Jazdia na ňom dedinskí strýkovia, čo už chodia ledva o palici, "smeje sa Jiří, keď handrou utiera zadný blatník toho svojho, ktorého práve vyviezol zo stodoly. A dodáva: "Pérák nie je žiadny unikát, tých je všade veľa." Keď potom ale s iskrením v očiach opisuje drobné nuansy, ktorými sa líšia jednotlivé generácie péráka, irónia mizne.


„Efjéčko“ pomenované podľa iniciál zakladateľa značky Františka Janečka sa vyrábalo v rokoch 1946 až 1948 a malo v znaku písmena "FJ". Zbrojovku, ktorá sa vyrábala v rokoch 1948 a 1949 a ktorú si Jiří zrenovoval, poznáš podľa "Z" v znaku, kým u komunistov z rokov 1950 až 1954 nájdeš v znaku len koliesko."Líšia sa tiež napríklad pripevnením blatníkov, pôvodná Janeček mala len jednu skrutku, kdežto novšie péráky majú dve. Alebo tvarom blatníkov - na tých pôvodných napríklad neboli lemy, "vysvetľuje nám, keď sa chystá svoju" zbrojovku "nakopnúť.

K pérákovi z roku 1948 prišiel Jiří náhodou. "Jeden pán ho mal hodený vo vozíku na hromade sutín. Chcel ho vyhodiť na skládku, "spomína celoživotný automechanik, dnes dôchodca, ktorému pod rukami ožila viac ako desiatka historických motocyklov s typickým oválnym logom Jawa na nádrži.
Keď potom péráka naštartuje a vlastnoručne vypletenými kolesami víri októbrové lístie na ceste, výrazom v tvári dáva zabudnúť aj nedostatkom svojho krásavca: "blbo sa na tom sedí, má nízko sedlo a stupačky vysoko, takže máte veľmi skrčené nohy a dosť z toho bolia kolená. A dosť to skáče - má to malé perovanie len na zadnom kolese. 


Napriek tomu zostáva Jawa 250 Pérák symbolom nielen doby, kedy bola naša krajina motocyklovou veľmocou. V roku 1946 uchvátil návštevníkov i porotu parížskeho autosalónu a získal vo svojej kategórii zlatú medailu. Nemenej legendárny je ale príbeh jeho vzniku: motocykel totiž vyvíjali a jeho prototypy konštruovali zamestnanci firmy ilegálne počas okupácie za 2. svetovej vojny. Aj preto získal ľudové označenie najskôr podľa fiktívneho hrdinu pražského odboja Péráka, ktorý sa v boji proti nacistickým okupantom pohyboval vďaka pružinám na topánkach.

Limitovaná edícia tričiek BUSHMAN

Nielen pérák dobyl svet alebo srdcia mnohých generácií. Značka oblečenie BUSHMAN v novej kolekcii vzdáva hold výnimočným produktom z našej histórie, ktoré dodnes stretneš na cestách. Na kvalitných bavlnených tričkách BOBSTOCK s potlačou tak nájdeš aj ďalšie legendy s dvoma kolesami: fichtla alebo Jawu 50 Pionýr a bicykel Favorit. Milovníci dobrodružstva oceniaTatru 87, jeden z najrýchlejších sériovo vyrábaných vozidiel svojej doby, ktorý preslávili cestovatelia Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund. Pre fajnšmekrov je potom určený hadraplán, husacie stehno či montgomerák - proste Velorex, v ktorom utekal pred svojím osudom legendárny inžinier Králik. Je čas vyraziť. Pretože aj cesta môže byť cieľ.
  • Viac o všetkých legendách na tričkách BUSHMAN sa dočítaš TU.
  • Legendy kúpiš na bushman.sk