Prihlás sa
Úvod BLOG Partnerstvo Ideálna móda? Radostná, čistá a pohodlná

Ideálna móda? Radostná, čistá a pohodlná

Mať plnú skriňu a napriek tomu si hovoriť „nemám čo na seba“, môže byť znamenie, že oblečenie neodráža tvoju osobnosť. „Mnoho ľudí si totiž poriadne neuvedomuje, aké aktivity a v akom rozsahu robia,“ hovorí ambasádorka značky BUSHMAN Kamila Vodochodská.
Má za sebou dvadsaťročné pôsobenie v oblasti módneho priemyslu, kde je jej denným chlebom predovšetkým návrhárstvo a komerčné i osobné stylingové poradenstvo. Ženám i mužom už viac ako dekádu rokov radí, ako na funkčný šatník a venuje sa osvetovej činnosti a vzdelávániu v oblasti udržateľnosti a slow fashion. Posledných deväť rokov Kamila Vodochodská viac či menej intenzívne spolupracuje so značkou BUSHMAN. A teraz sa stala aj jej ambasádorkou.
„Keď chceš zmeniť pohľad ľudí i značiek na módu, musíš najprv sám prejsť kus cesty v dizajne, výrobe i technológiach módneho priemyslu a spoznať obe strany tej istej barikády – zákaznícku pohľadom a potrebami zákazníka i tú vývojovú a predajnú z hľadiska firiem,“ hovorí Kamila a dodává: „Je to beh na dlhú trať, ale znižovanie nadspotreby a plytvanie nielen v móde bude do budúcnosti čoraz dôležitejšie, ak nie nevyhnutné pre kvalitný život ďalších generácií.“
 
BUSHMAN: Čo bolo impulzom pre počiatok tvojej spolupráce so značkou BUSHMAN?
KAMILA: Je to už deväť rokov, kedy ma najímala agentúra, aby som pre BUSHMAN skúsila oživiť klasické kúsky novým prístupom, čo sa stylingu a nových kombinácií týka. Bol to ten moment, kedy značka verí v kvalitu a nadčasovosť svojich produktov, ale nevie ich úplne tak dobre poskladať. To bolo moje prvé oťukávanie s Bushmanom. Stačilo podľa môjho názoru málo a jednotlivé kúsky z kolekcie dostali úplne nový rozmer a komunikačná schopnosť skrze fotografiu hovoriť k potenciálnym zákazníkom.
 
BUSHMAN: Na akú pozíciu si nastupovala?
KAMILA: Asi by to štandardne bol manažér udržateľnosti a stratég inovácie produktov. Skrze supervíziu – nie samotnú tvorbu návrhu – vyjadriť názor k typológii produktov, strihovému konceptu, detailom, výberu materiálu a odtieňov či vzorov. Veľakrát stačí málo, aby produkt u zákazníkov nevyvolal ani najmenší záujem, rovnako ako stačí málo, aby značka do finálnej výroby dostala prevažnú väčšinu takých produktov, ktoré majú najväčší potenciál. Nesú DNA značky, zákazník ich s najväčšou pravdepodobnosťou bude na trhu hľadať, budú funkčné, kvalitné ako po výrobnej, tak materiálovej stránke a dizajn budú mať taký, že sa v nich žena bude cítiť skvele a muž ako (po) riadny muž (smiech). A potom je potrebné dotiahnuť každý kúsok v kolekcii až do konca, odprezentovať na fotkách a v texte, hlavne technické aspekty a pozitíva.
 
BUSHMAN: V tom sa cítiš najsilnejšia?
KAMILA: Áno, môžem tak zužitkovať všetko, čo som za tie dlhé roky v móde nasala. Jednou nohou pri zákazníkoch a druhou vo firemnom výrobnom prostredí. Treba nemať klapky na očiach, byť neustále v strehu, učiť sa dennodenne vnímať zmeny trhu i vývoj textilných technológií a pritom byť verný tradíciám a tomu, na čom stojí kvalitný kus odevu. Ono je jednoduché nechať sa vláčiť sem a tam trendami sezónnosti a marketingovými módnymi návnadami, lenže potom nikdy nevytvoríte také kusy odevov, ktoré budú ľudia v šatníku milovať a nosiť na sebe desiatky rokov.
 

Sedliacky rozum predovšetkým

BUSHMAN: Keď ide o tú udržateľnosť…
KAMILA: Používanie jedného z najviac trendy výrazov posledných rokov – ktorým je práve „udržateľnosť“ – vlastne nemám veľmi rada. Pre predstavu je najvyhľadávanejším slovom spolu s „money“, „economy“ a „sex“ (smiech). Poďme radšej používať po starom moje obľúbené slovné spojenie „premýšľať sedliackym rozumom“, s ktorým si až po náročnejšie analýzy či vzorčeky pre výpočet miery tvorby emisií vystačíme.
 
BUSHMAN: Dobre a ako si v „premýšľaní sedliackym rozumom“ podľa teba vedie BUSHMAN?
KAMILA: Od začiatku ma nadchla úprimnosť, s akou jedná ako interne vo vnútri firmy, tak navonok. V tom dobrom i slabšom. Značka je verná svojim hodnotám a vízií, ktorú si nastavila a ide po nej. V niektorých ohľadoch rýchlejšie, v iných pomalšie. To je to, čo ju podľa mňa odlišuje od mnohých značiek, ktoré hlásajú len samé úspechy, zlepšenie, ale o tom, čo sa napríklad nedá tak rýchlo zlepšiť či sa nedarí, sa mlčí. Nič nie je len čiernobiele a ani komunikácia by takáto byť nemala. Cítim navyše, že zákazníci to už teraz viac oceňujú a že do budúcnosti bude treba, aby spoločnosti boli viac pripravené so zákazníkmi otvorene hovoriť aj o veciach, ktoré firmám doteraz pripadali, že nikoho nezaujímajú, alebo o informáciách, ktoré sa trebárs aj snažili utajovať.
 
BUSHMAN: Môžeš uviesť konkrétny príklad?
KAMILA: V čase nadvlády syntetických materiálov som neskutočne rada, že BUSHMAN bol od prvopočiatku verný používaniu overených zdrojov prevažne prírodných materiálov a že aj napriek tomu, že sa trh predovšetkým s bavlnou skomplikoval a produkcie celosvetovo v kvalite kolíšu, nenechal sa odradiť a hľadá najlepšie možné riešenia vedúce k top produktom. Aj to, že sa vo veľkom neprodukuje maxikolekcia postavená na krátkozrakých trendoch, ale tím dizajnérov premýšľa nad uceleným konceptom, myšlienkou kolekcie a inováciami, jej nadčasovosťou a dlhodobom využívaní zákazníkmi a nad tým, aby bola spokojnosť obojstranná, napĺňa pre mňa Bushman paramenty udržateľného brandu.
Hľadanie ciest, ktoré nie sú vždy na jednu sezónu, sú pre mňa znakom vnútorného záujmu vychádzajúceho zvnútra firmy oveľa viac ako tie, ktoré prichádzajú až po nejakom prúsery alebo na základe tlaku verejnosti. Pre nadchádzajúce kolekcie sa tak napríklad podarilo využiť už aj potlač organickými farbivami.
 

Tri grácie

BUSHMAN: Značka BUSHMAN je stále vnímaná veľa ako prevažne pre chlapov, hoci sa aj dámska kolekcia neustále rozširuje. Čím ťa práca pre BUSHMAN obohatila? Naučila si sa vďaka nej niečo nové?
KAMILA: Naučila ma, že dizajn je hlavne o funkcii a materiále, sám o sebe nikdy nebude fungovať. Vynikajúci, inovatívny dizajn potom produkt dotiahne k dokonalosti. Keď bude plne funkčná vec z nepríjemného materiálu, nikto si ju nekúpi - teda kúpi, ale druhýkrát už rovnakú nákupnú chybu neurobí. Rovnako tak, keď nebude pekná. U Bushmana sa mi potvrdilo poradie kvalitný materiál - funkčnosť - nadčasový a stylingový variabilný dizajn. Tri grácie, bez ktorých inak tvoríme len zbytočný produkt. A keby som mala byť prísna, tak hlavne textilný odpad.
 
BUSHMAN: Udržať túto rovnováhu naprieč všetkým produktom v kolekciách je dosť náročná úloha …
KAMILA: Každý jednotlivý kus v kolekcii musí reprezentovať značku, pretože trendy pokusy jej môžu zbytočne odlákať zákazníkov. Nie je to „len“ jeden produkt, ale „práve“ jeden produkt, který môže pokaziť 99 percent celej kolekcie. To je vlastne to, čo mi chýbalo v mojom portfóliu profesijnej cesty: vidieť skúsenosť z veľkej firmy a pospájať, čo už som videla a poznala v menšom meradle, do výrobného procesu. Sú tam nové veci, obmedzenia, kedy si firma nemôže len diktovať po svojom a reagovať napríklad v zmenách tak pružne, ako by si predstavovala.
 
BUSHMAN: Čo je nevyhnutným predpokladom, aby značka vyrábala produkty, o ktoré budú mať zákazníci záujem?
KAMILA: Možné to je, len keď bude značka počúvať a zároveň bude rešpektovať svoje firemné hodnoty a zostane im verná. Musí byť ale tiež schopná robiť kroky vpred, pretože doba sa mení, rovnako ako zákaznícka skupina. Môžeme robiť, na čo sme zvyknutí, na malom piesočku a pre obmedzený okruh zákazníkov, alebo sa dokážeme v ranku svojich hodnôt a viery, že to, čo robíme, robíme dobre, posunúť o piaď vedľa. Lenže tá piaď môže znamenať, že sa otvoríme svetu. To všetko ale veľmi citlivo a poctivo pri každom produkte v portfóliu.
 

Nemáš čo na seba?

BUSHMAN: Nedávno si sa stala tiež tvárou Sprievodca udržateľných nákupov pražského OC Westfield Chodov. Veľké obchodné centrá sú ale vnímané ako symboly konzumu - ako to ide dokopy s udržateľným nakupovaním? Čo si pod tým predstaviť?
KAMILA: Nákupné centrá tu boli a budú, nemá cenu proti nim bojovať. Projekt príručky dozrieval niekoľko rokov a pre mňa je ďalšou príležitosťou, ako sa dostať bližšie k ľuďom a pokúsiť sa zmeniť ich návyky. Mojím cieľom je, aby začali viac premýšľať o tom, čo, prečo, z čoho, na aké aktivity vo svojom živote a kde si kupujú. V sprievodcovi im preto ponúkame výber značiek, ktoré spĺňajú určité kritériá a viac či menej sa snaží robiť také kroky, aby zákazníkom ponúkali lepšie produkty z udržateľnejších materiálov, kvalitnejšieho spracovania či nadčasovejšieho a nie krátkotrendového vzhľadu.
 
BUSHMAN: Keď sa zameriame na módu, akých prešľapov sa pri jej nakupovaní dopúšťame?
KAMILA: Po dvadsiatich rokoch praxe s ľuďmi nielen pri revízii obsahu ich šatníkov, ale aj na workshopoch by som povedala, že ľudia nevedia, aké aktivity a v akom rozsahu robia. nakupujú štýlom „to by sa mohlo hodiť“ alebo „hrozne často chodím na jogu a tieto legíny a tričko mi pristane a využijem ich tiež, hoci mám doma už x outfitov“. Keď si potom ale hodia na papier početnosť reálneho vykonávania danej činnosti, zistia, že na jogu idú štyrikrát do roka a v podstate by im stačil set jeden. Rovnaké je to s návštevou divadiel a ďalších špeciálnych udalostí či voľnočasových aktivít. Najväčšie množstvo prešľapov vzniká emočnými unáhlenými nákupmi, neznalosťou svojich vlastných potrieb, neorientací v základných textilných materiáloch alebo napríklad neprijatím svojho tela.
 
BUSHMAN: Potom človek stojí ráno pred plným šatníkom a hovorí si: „Nemám čo na seba …“
KAMILA: Presne. Netýka sa to ale ani tak množstvom, pretože rovnakú vetu môže predniesť aj žena s poloprázdnu skriňou, ako skôr zle voleným obsahom. Miera radosti a kvality obsahu skrine nie je až tak o peniazoch či investovania času do jeho zostavovania, ako skôr o miere sebapoznania, sebaprijatia a znalosti všetkých štyroch cyklických žien v nás. Žena je potom schopná točiť stále dookola jedny nohavice a pár topov a jedny topánky, pretože ten zvyšok „nie je jednoducho ona“. A ver mi, problém netkvie v tom, že by nezodpovedala veľkosť šiat, tá sedí (smiech). Takže hoci by strašne rada nosila tie červené sexy šaty, čo visia dlho na ramienku, je len málo príležitostí, kedy sa zároveň cíti byť „dračicou“, má priestor si odbehnúť od detí a ešte ju čaká spoločenská udalosť, na ktorú si ich môže vziať.
 
BUSHMAN: Takéto hĺbkové uvedomenie si seba samého ale nemusí byť úplne jednoduché …
KAMILA: Každý sme taká módna cibuľa a je potreba jednotlivé plátky pomaly odkrývať a nastavovať aj prenastavovať náš módny mindset tak, aby nás obliekanie (sa) bavilo a ako celok fungovalo. Je to kus práce, ale čo v živote nie je? A tá niekedy aj bolí. Budovanie módnej osobnosti a rast v zodpovedného zákazníka si vyžaduje aktívny prístup, chcieť sa niečo naučiť, zlé návyky a strachy premeniť vo znalosť a väčšiu istotu svojich rozhodnutí.
 
BUSHMAN: Dá sa jednoducho povedať, ako si zostaviť funkčný šatník?
KAMILA: Poznať sám seba a obsah šatníkovej skrine a botníka zostavovať tak, aby v ňom bolo minimálne nutné množstvo kúskov a to vždy z kvalitných materiálov, ktoré pôjdu dobre kombinovať, niečo vydrží, svojím dizajnom pre nás majú estetickú hodnotu. Tak si k nim človek vybuduje vzťah a úctu. Nemenej dôležité je aj to, aby sa o ne človek vedel a chcel správne starať.
 

Prírodné materiály? Určite!

BUSHMAN: A vieme to? Konkrétne u prírodných materiálov, z ktorých BUSHMAN tvorí drvivú väčšinu svojich produktov?
KAMILA: Ľudia sa nevedia moc starať o materiály všeobecne a o tie prírodné už vôbec nie. Perieme napríklad častejšie, než je vôbec potrebné a s väčším množstvom pracieho prášku, než je nutné. Veľkou výhodou prírodných materiálov je, že ak sa nejedná o mastný fľak, tak ich do značnej miery stačí prevetrávať na vzduchu. Prírodné vlákna sa dokážu prirodzene prevetrávať a stačí ich vyvesiť na balkóne cez šnúru alebo prehodiť vonku cez stoličku.
 
BUSHMAN: Obstoja vôbec prírodné materiály v konkurencii stále dokonalejších umelých vlákien, čo sa týka odolnosti?
KAMILA: Nemajú takú mieru odolnosťou v pote, na slnku, v praní či pri odere ako syntetické vlákna, ktoré ale majú veľa iných nevýhod. Jedna z naozaj dôležitých vecí je uvedomiť si, kedy už sme dosiahli nutné hranice danú vec vyprať - rozhodne to nie je po jednom nosení nohavíc. Vychádza to už z pracovných džínsov, ktoré stačilo aj po namáhavom dni a fyzickej práci vyvesiť za zadné stredové pútko. Menej častým a správnym praním sa predĺži životnosť. Prírodné materiály rozhodne v modernom 21. storočí obstoja. Je v nich telu prirodzene príjemne, sú savé, priedušné …
 
BUSHMAN: Keď sa vrátime späť: kedy si si ty sama naposledy povedala, že nemáš čo na seba?
KAMILA: Naposledy niekoľko dní pred druhým pôrodom. To už som sa takmer do ničoho nevošla, pretože bruško bolo úplne iné ako u prvého škriatka. Myslela som si, že väčšie ako vtedy pred piatimi rokmi už v oblasti pupka byť nemôžem - a mohlo. Nebola som na to pripravená a bolo to dosť prekvapenie. Vtedy som si povedala a bola to pravda: Nemám čo na seba!
 
BUSHMAN: Išla si si niečo kúpiť?
KAMILA: Zavolala som svojej skvelej mamičke, ktorá rada nosí voľnejšie strihy tričiek i šiat. Od Bushmana si zásadne kupuje pánske kúsky veľkosti XL alebo XXL, ktoré si zúži v ramenách a cez obvod hrudníka a urobí si z nich také tričkošaty. Vedela som, že má v šatníku základ, ktorý mi bude dostatočne voľný cez bruško. Takže ma vtedy zachránila mamička a dokonca som v jej BUSHMAN tričku syna porodila.
 
BUSHMAN: Máš dve malé deti, si v plnom pracovnom záprahu - aký máš recept na to, aby si aj ako matka zostala ženou? Z pohľadu teba ako módnej terapeutky?
KAMILA: Mne - a verím, že aj iným mamičkám – funguje vysoká stylingová kombinačná variabilita toho, čo v šatníku máme a kvalita materiálov. Je potrebné rýchlo zareagovať, keď ti pristane na vlnenom svetri lízatko alebo po kŕmení fľak na ramene. Potom nie je nad to, keď si môžeš zo sukne urobiť šaty alebo si dať dole tričko a šaty vykúzliť z košele - dôležité je, aby to fungovalo rýchlo, nemusela som meniť zvyšok celého outfitu a pridala som si stále čo najviac pekne, ako sa len dá.
Áno, pre mňa je určite dôležité, aby si mamičky stále pripadali žensky, aj keď sú na ihrisku, upotené tiahnu kočík, tašky a ešte aj odrážadlo a navyše samy na seba napríklad vylejú bezkofeínovú kávu. Občas je to dosť namáhavé, ale aj tak „všedná“ vec ako oblečenie je podstatným prvkom, na ktorý by sme ani ako ženy-matky nemali rezignovať, pretože si ním sami sebe môžeme dodať zdravú sebahodnotu a sexappeal. A aby sme si aj v tých okamihoch, kedy máme niekedy slzy na krajíčku, pripadali samy sebou a štýlové. Ono aj v pohodlných teplákoch možno nájsť kus sexy ženy, keď sa v nich tak bude sama cítiť.
 
BUSHMAN: A aká by mala byť móda všeobecne podľa Kamily Vodochodskej?
KAMILA: Radostná, čistá a pohodlná. Má plniť funkciu, ktorú od nej na vopred definované príležitosti alebo aktivity vyžadujeme, má byť komfortná, finančne zmysluplná, reflektovať človeka ako osobnosť. Čistá v zmysle našich osobných hodnôt: pre niekoho je dôležité, aby výroba bola lokálna, pre iného, aby odevy nevyrábali deti, teda etický rozmer výroby. Nech si každý dosadí, čo chce a cíti sám. Pre mňa čistá znamená pravdivá a taká, aby kvôli nej čokoľvek alebo ktokoľvek trpel, čo možno najmenej. Radostná je potom na vrchole pyramídy - keď viem, že spĺňa všetky moje funkčné, estetické i etické požiadavky, potom sa cítim dobre a žiarim.
 
 

Tipy pre ženy-matky od Kamily Vodochodskej

  • Som milovníčka klobúkov všetkých tvarov a typov, letných aj zimných. Slamák, ako je PALM HAT, je základom letných outfitov aj preto, že nie vždy má žena priestor na dokonalý účes.
  • Svetlé tielko RIO z rebrovanej pleteniny a organickej bavlny je skvelou prvou vrstvou nielen k sukni, ako je ELQENNA alebo CASTINE, ale i k šortkám alebo k denim nohaviciam.
  • košeľa dlhá, oversized, ako je DARSIA, z jemného batistu, ktorý je ľahký a vzdušný.

  • Tričko pohodlného jemného kimonového strihu, aký má napríklad GIA, je pre mňa osobne najviac. Pri celodennom „cvičení“ nielen s deťmi a okolo nich, ma strih neobmedzuje a popadlým prieramkom zabraňuje zbytočnému prepoteniu.
  • Tubová sukňa SUMATRA voľne kopírujúca postavu so zvýšeným pásom a vreckami v dĺžke ku kolenám je ideálnym kúskom ako do športovejšej, tak aj elegantnejšej verzii môjho šatníka. Lyocelové vlákno navyše svojim jemným prirodzeným leskom dáva sukni šmrnc – kvalitný, hoci ľahko krčivý materiál, na ktorý predovšetkým v lete nedám dopustiť.

  • Bavlnené nohavice MINIA základného strihu s rovno strihaným výhodným tubovým nohavicami sú pre mňa tiež základom, v dlhej verzii či vyhrnutej do členkovej vyletnenej verzie. Zaujímavé detaily z nich robia neobyčajné basikovky a opasok, ktorým si ich môžem ozvláštniť a zelegantnit, tiež niekedy uviazať do vlasov.
  • Tričko z kvalitnej bavlny s jemnou nopkovou štruktúrou a decentnou potlačou musí vždy spĺňať takú symboliku či oznámenie, ktoré so mnou súznie, čo ISKRA spĺňa stopercentne.
  • Nutnosťou je pre mňa od narodenia prvej dcéry batoh – ľahký, veľkého objemu, variabilný, s možnosťou úpravy veľkosti, ktorý pôjde ako ku šatám a sukni, tak aj k nohaviciam. Umývateľnosť zvnútra i zvonku batohu CRONY je potom neuveriteľnou výhrou navyše.
Cookies nie sú sušienky
Zbierame anonymné dáta a meriame, aby sme náš web mohli ďalej vylepšovať. Súhlasíte so zberom cookies?