Prihlás sa
Úvod BLOG Partnerstvo Martin Šimek pro BUSHMAN: Jediná istota je zmena

Martin Šimek pro BUSHMAN: Jediná istota je zmena

Neverili mu, báli sa. Aj on sa bál, napriek tomu neustúpil a šiel za svojím snom. Dnes stojí na čele jednej z najlepších cestoviek. A tu je jeho príbeh...
Ste na poli cestovného ruku známa osobnosť. Ja by som vás ale rada priblížila ľuďom, ktorí ešte nemali tú česť…

V cestovnej brandži pracujem 20 rokov. Začínal som ako delegát v Grécku, potom v Egypte, Dubaji a postupne som sa dopracoval až do úlohy sprievodcu. Následne som založil cestovnú agentúru zameranú na zážitkové cesty, z ktorej sa postupom času stala aj cestovná kancelária Radynacestu.cz.

Rady na cestu - mám to chápať tak, že zaistíte dovolenku a dáte aj užitočné tipy? 

Nie sme ale obyčajná cestovná kancelária – sme cestovná kancelária pre cestovateľov. Tých skúsených prekvapíme a z amatérov cestovateľov urobíme. Zakladáme si na tom, aby s nami spoznali aj miestne skryté perly, a to v malých skupinách. Chceme, aby vďaka nášmu sprievodcovi lepšie porozumeli svetu i sebe, získali nové zručnosti a jedinečné spomienky, ktoré si uchovajú po zvyšok života. Aby sa stali dušou aj telom cestovateľmi… 

Kde sa v chlapcovi z Ostravy vzala taká silná túžba cestovať?

Milujem zmeny, ktoré cestovanie prináša. V spomienkach nám všedné dni a týždne splývajú, ale na čas strávený niekde na cestách si dobre pamätáme. Rovnako si aj ja pamätám na cestovanie s mojím otcom po vtedajšej Juhoslávii. Málokto si uvedomuje, aké dôležité sú spoločné zážitky. Cestovanie nás tiež vymaní z rutiny, inšpiruje k novým aktivitám aj dôležitým životným rozhodnutiam.

Začínal ste ako cestovný delegát a ako som pochopila z rozhovorov, práca pri veľkých cestovkách bola teda pekná jazda. A zrejme nič pre Vás…

Práca pobytového delegáta na hoteloch bola pre mňa frustrujúca v tom, že som bol bleskozvodom na všetky problémy, za ktoré som nemohol a ktoré som nemal šancu osobne vyriešiť – problémy s ubytovaním, kvalitou hotelov alebo jedla. Riešil som neodtekajúce odpady v sprche alebo nedostatok ovocia na večeru a to už s rýdzim cestovaním nemá nič spoločné. Preto som sa snažil dostať aspoň ako sprievodca na výlety a potom na poznávacie zájazdy.

Čo Vás na práci vo veľkých cestovkách najviac odrádzalo? Prečo ste sa rozhodli povedať DOSŤ a začať v tom istom odbore, ale celkom inak?

Typický poznávací zájazd vždy vyzeral ako naháňačka po pamiatkach. Aj skupiny turistov boli obrovské.

Spolu so sprievodcami sme preto vytvorili nový koncept. Taký, v ktorom sprievodca nie je len hovoriaci robot s farebným dáždnikom, ale je plnohodnotným partnerom na cestách, dokáže vybrať autentické zážitky aj aktivity. Okrem tých najznámejších miest približuje turistom aj skryté krásy a miesta, kam sa s klasickým zájazdom nikdy nedostanú. Vytvárame malé skupiny, ktoré sú predpokladom dobrej atmosféry a ktoré spája jediné: túžba objavovať a schopnosť nadchnúť sa. 

Na začiatku Vašej cestovnej kancelárie Radynacestu.cz stál v podstate zápisnik. Vaše osobné zápisky z ciest. Stále si vediete cestovateľské denníky?

V súčasnej dobe píšem minimálne, ale v DNA cestovky zostala táto túžba prinášať nové “rady na cestu”. Tvoríme množstvo zaujímavého a užitočného obsahu v rámci nášho magazínu a na sociálnych sieťach a to aj vo forme videí. Studnicou informácií sú naši sprievodcovia, ktorí poznajú tie autentické miesta, o ktorých sa bežne nepíše. Internet je plný platených článkov a skreslených recenzií. My máme overené informácie a nezávislé odporúčania od ľudí, ktorí tie miesta naozaj osobne poznajú ako svoje topánky.

Vaša cestovná kancelária vozí ľudí do niekoľkých desiatok krajín sveta. Ukazuje im, čo doposiaľ nevideli. Zákutia mimo turistickej oblasti. Aké ale boli Vaše začiatky? 

Najbližšie okolie mi fandilo, ale všeobecne vládlo presvedčenie, že trh cestovných kancelárií je presýtený. Že nemám šancu oproti cestovkám s históriou porevolučných rokov alebo v konkurencii najväčších kancelárií so zahraničnými majiteľmi. Naopak – tento ich korporátny alebo archaický štýl bol a je dodnes ich najväčšou slabinou.

Prečo by podľa vás ľudia mali cestovať?

Dôležité je, že vďaka cestovaniu sa vymaníte z každodennej rutiny. Keď ste na cestách, zabudnete na problémy, frustrácie a obavy. Nie pretože od nich utečiete, ale získate zdravý odstup. Veď aj v skorších dobách, keď králi potrebovali urobiť dôležité rozhodnutie, vyliezli na nejaký vysoký kopec a tam rozjímali, aby si vytvorili nadhľad.

Zmenilo sa myslenie ľudí, čo sa týka cestovania? Narastá záujem o netradičné, zážitkové zájazdy? Alebo sú Česi stále ešte upätí a radšej volia zázemie veľkej cestovnej spoločnosti a klasické turistické destinácie?

Som si istý, že sa to veľmi mení. Dovolenka vo veľkom all inclusive rezorte má stále svoj zmysel, ale nehovorme tomu cestovanie. V rezorte nemáte šancu spoznať krajinu, v ktorej sa práve nachádzate. Ako cestovateľ si naopak chcete rozširovať obzory a vytvárať neobvyklé spomienky.

Navyše – s každou skúsenosťou človek rastie a stáva sa lepším.  Je flexibilnejší, otvorenejší a nezávislejší. Nachádza svoje vlastné silné a slabé stránky a hodnoty. Cestovanie je príležitosť objavenia samého seba.

Aká veková hranica Vašich klientov prevláda? A čo teraz vlastne „najviac frčí“?

Máme skupiny, ktoré sú vekovo veľmi rozmanité a zistili sme, že to vôbec nevadí. Pretože všetkých spája túžba spoznať niečo nové. Ale typicky sú našimi klientmi ľudia, ktorí majú už samostatné deti a môžu tak svoj voľný čas venovať práve cestovaniu a tomu, aby si plnili sny..

V dnešnej dobe je nesmierne ťažké sa presadiť - v akomkoľvek odbore. Vy ste to dokázali. Prezradíte nám svoje know-how?   

Vytvoriť tím ľudí, ktorým dáte dôveru, určíte stratégiu, ale umožníte im, aby operatívnu prácu riešili samostatne. A tiež sa musíte stále učiť a počítať s tým, že jediná istota je zmena. S klientmi konať na rovinu a úprimne. Stále premýšľať, čo je najlepšie pre zákazníkov, čo je potrebné vylepšiť. Práve tým zlepšovaním robíme zákazníkom najväčšiu radosť, teda je to naša méta aj do budúcna.

Váš najobľúbenejší BUSHMAN kúsok (nielen) na cesty? 

Najradšej mám tričko Fuji s nápisom „Respect the locals (if possible)”. Pretože rešpekt na cestách k miestnym kultúram, ľuďom aj zvieratám je úplne zásadný. A to platí, či idete do Nepálu, alebo do Brna.