Na kríze sa zarábať nemá
11. 5. 2020
Je reálne presunúť výrobu späť do Európy? Rozhovor týždenníka Ekonom so zakladateľom značky BUSHMAN Jindřichom Melicharem nielen o dopadoch pandémie.
EKONOM: Ako sa pandémia koronavírusu dotkla vášho biznisu?
Predovšetkým sme zo dňa na deň prišli o tri štvrtiny príjmov, pretože sme museli zatvoriť kamenné predajne. Samozrejme nám funguje on-line predaj, ktorý výrazne rastie, ale tak veľký výpadok príjmov nemôžete rýchlo nahradiť, to je nemožné. Zároveň nám zostali režijné náklady a záväzky z bežného obchodného styku. Za tovar, ktorý sme nakúpili s odloženou splatnosťou, za služby, ktoré máme objednané. Keď sa niečo také stane zo dňa na deň a môže to podľa rôznych predpovedí trvať aj tri mesiace, to aby ste si vytrhali vlasy.
EKONOM: Je to vidieť, pri pohľade na váš účes.
Keď to všetko začalo, mal som na hlave afro ... Ale vážne, pozitívna vec bola, že sa nám do vyhlásenia núdzového stavu podarilo dostať v poriadku do Čiech 90 percent dodávok oblečenia a doplnkov od našich zahraničných partnerov. Uviazlo nám len niečo málo v Indii. Problém je ale v tom, že sme síce väčšinu tovaru dostali do Čiech, lenže ide o kolekciu na jar a leto, ktorú teraz rovnako nemôžeme naplno predávať. Zároveň sa nám výrazne skomplikovala situácia pri vzorovaní a výrobe zimnej kolekcie, ktorá je objednaná a má sa už vyrábať. Vôbec nevieme, ako to s ňou dopadne, kedy a akým tempom sa rozbehne paralyzovaná výroba v Ázii. Navyše nemôžeme vycestovať, aby sme niektoré procesy urýchlili na mieste. Obrovská neistota panuje aj u nás. Naši franšízanti, ktorí sú odkázaní výhradne na kamenné predajne, nám prestali platiť, pretože nemôžu predávať. Výrazne sa obmedzil tiež náš predaj B2B partnerom, ktorí sú vydesení rovnako ako my a strážia si hotovosť. Aby som to zhrnul, zrazu sa všetko zastavilo a jediné, čo beží ako predtým, sú naše náklady. Samozrejme v tom nie sme sami, to isté zažívajú desiatky tisíc ďalších podnikateľov. Myslím, že hostinskí, hotelieri, dopravcovia, remeselníci alebo kaderníčky sú na tom s trhaním vlasov podobne. Na tých všetkych by sa nemalo zabúdať. Nesmieme ich hodiť cez palubu, pretože odvádzajú poriadny kus kvalitnej práce a sú pre našu ekonomiku a celú spoločnosť značne dôležití.
EKONOM: Ohrozuje súčasná situácia samotnú existenciu firmy Bushman?
Ak by trvala dlhšie, ako tie pôvodne avizované tri mesiace, tak by to bolo naozaj na hrane. Tri mesiace strát a súčasne takmer nulová kompenzácia škôd, ktoré vám vznikli, sú proste zásadný problém. Ja ale verím, že to všetko nakoniec zvládneme, aj keď to asi bude veľmi bolieť. Tu musím dodať, že konkrétne pre nás je veľmi podstatné, že pri nás stojí naša banka, ČSOB, ktorá nás v minulosti vždy podržala a robí to aj teraz. Keby nám nepomáhala, tak by sa nám dýchalo oveľa horšie. Ukazuje sa, že keď máte dobrého partnera, tak aj veľkú krízu môžete prežiť. Majú môj neskutočný rešpekt a poďakovanie.
Môže sa oblečenie v budúcnosti predávať len on-line? Je reálne vrátiť textilnú výrobu späť do Čiech, respektíve do Európy? Čo je značke BUSHMAN bližšie než len "chcieť pokoj na prácu" a mlčať?
Predovšetkým sme zo dňa na deň prišli o tri štvrtiny príjmov, pretože sme museli zatvoriť kamenné predajne. Samozrejme nám funguje on-line predaj, ktorý výrazne rastie, ale tak veľký výpadok príjmov nemôžete rýchlo nahradiť, to je nemožné. Zároveň nám zostali režijné náklady a záväzky z bežného obchodného styku. Za tovar, ktorý sme nakúpili s odloženou splatnosťou, za služby, ktoré máme objednané. Keď sa niečo také stane zo dňa na deň a môže to podľa rôznych predpovedí trvať aj tri mesiace, to aby ste si vytrhali vlasy.
EKONOM: Je to vidieť, pri pohľade na váš účes.
Keď to všetko začalo, mal som na hlave afro ... Ale vážne, pozitívna vec bola, že sa nám do vyhlásenia núdzového stavu podarilo dostať v poriadku do Čiech 90 percent dodávok oblečenia a doplnkov od našich zahraničných partnerov. Uviazlo nám len niečo málo v Indii. Problém je ale v tom, že sme síce väčšinu tovaru dostali do Čiech, lenže ide o kolekciu na jar a leto, ktorú teraz rovnako nemôžeme naplno predávať. Zároveň sa nám výrazne skomplikovala situácia pri vzorovaní a výrobe zimnej kolekcie, ktorá je objednaná a má sa už vyrábať. Vôbec nevieme, ako to s ňou dopadne, kedy a akým tempom sa rozbehne paralyzovaná výroba v Ázii. Navyše nemôžeme vycestovať, aby sme niektoré procesy urýchlili na mieste. Obrovská neistota panuje aj u nás. Naši franšízanti, ktorí sú odkázaní výhradne na kamenné predajne, nám prestali platiť, pretože nemôžu predávať. Výrazne sa obmedzil tiež náš predaj B2B partnerom, ktorí sú vydesení rovnako ako my a strážia si hotovosť. Aby som to zhrnul, zrazu sa všetko zastavilo a jediné, čo beží ako predtým, sú naše náklady. Samozrejme v tom nie sme sami, to isté zažívajú desiatky tisíc ďalších podnikateľov. Myslím, že hostinskí, hotelieri, dopravcovia, remeselníci alebo kaderníčky sú na tom s trhaním vlasov podobne. Na tých všetkych by sa nemalo zabúdať. Nesmieme ich hodiť cez palubu, pretože odvádzajú poriadny kus kvalitnej práce a sú pre našu ekonomiku a celú spoločnosť značne dôležití.
EKONOM: Ohrozuje súčasná situácia samotnú existenciu firmy Bushman?
Ak by trvala dlhšie, ako tie pôvodne avizované tri mesiace, tak by to bolo naozaj na hrane. Tri mesiace strát a súčasne takmer nulová kompenzácia škôd, ktoré vám vznikli, sú proste zásadný problém. Ja ale verím, že to všetko nakoniec zvládneme, aj keď to asi bude veľmi bolieť. Tu musím dodať, že konkrétne pre nás je veľmi podstatné, že pri nás stojí naša banka, ČSOB, ktorá nás v minulosti vždy podržala a robí to aj teraz. Keby nám nepomáhala, tak by sa nám dýchalo oveľa horšie. Ukazuje sa, že keď máte dobrého partnera, tak aj veľkú krízu môžete prežiť. Majú môj neskutočný rešpekt a poďakovanie.
Môže sa oblečenie v budúcnosti predávať len on-line? Je reálne vrátiť textilnú výrobu späť do Čiech, respektíve do Európy? Čo je značke BUSHMAN bližšie než len "chcieť pokoj na prácu" a mlčať?
- Nielen o tom sa dozvieš viac v rozhovore pre týždenník EKONOM (vyšiel 7. mája 2020).